Άρτα: Προβολή της ταινίας του Χανί Αμπού – Ασάντ, “Ομάρ”

Η Κινηματογραφική Ομάδα Άρτας «Καρέ -Καρέ» προβάλλει την Παλαιστινιακή ταινία υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας του Χανί Αμπού – Ασάντ, «Ομάρ», την επόμενη Τρίτη 7 Ιουνίου στις 20:30. Η προβολή θα γίνει στην αίθουσα του επιμελητηρίου Άρτας με είσοδο ελεύθερη και θα είναι η τελευταία για την φετινή χρονιά.

Ο Ομάρ είναι ένας νεαρός που βγάζει το ψωμί του ως εργαζόμενος σε φούρνο. Αυτό, κατά τη διάρκεια της ημέρας, γιατί μόλις πέσει η νύχτα, μαζί με τους παιδικούς του φίλους Τάρεκ και Αμτζάντ επιδίδεται σε «ανταρτοπόλεμο» ενάντια στις ισραηλινές δυνάμεις κατοχής.

Ερωτευμένος με την αδελφή του Τάρεκ, Νάντια, την επισκέπτεται κάθε μέρα, σκαρφαλώνοντας το τείχος που χωρίζει τις δύο πλευρές. Σε μία από τις νυχτερινές εξορμήσεις με τους φίλους του, σκοτώνουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη, με αποτέλεσμα να βρεθούν κυνηγημένοι από τις μυστικές υπηρεσίες.

Ο Ομάρ ανακαλύπτεται και φυλακίζεται, για να ακολουθήσει η παγίδευση του με μία «τύπου» ομολογία ενοχής. Η λύση είναι μονόδρομος πλέον: θα πρέπει να δουλέψει ως πληροφοριοδότης των μυστικών υπηρεσιών. Θα φτάσει στο σημείο να προδώσει τους φίλους του ή όλα είναι ένα καλοστημένο σχέδιο για να παγιδεύσει την Ισραηλινή πλευρά;

Στην εναρκτήρια σκηνή του φιλμ ο Ομάρ σκαρφαλώνει στο τσιμεντένιο τείχος που χωρίζει την «ελεύθερη» από την κατεχόμενη Παλαιστίνη και αποπειράται να περάσει από την άλλη πλευρά. Όλη η ταινία είναι στηριγμένη σε αυτήν την αλληγορία , η οποία αντανακλά μια διχασμένη τόσο εξωτερικά όσο κι εσωτερικά πραγματικότητα.

Ο διαχωρισμός τον οποίο έχουν επιβάλει οι Ισραηλινοί σε παλαιστινιακές πόλεις, χωριά και προσφυγικούς καταυλισμούς προσπαθεί να κρατήσει τους Παλαιστίνιους μακριά όχι μόνο από τους εχθρούς τους, αλλά και από τον ίδιο τους τον εαυτό. Πού οδηγεί, λοιπόν, η κάθε πράξη βίαιης αντίστασης; Κοντύτερα στην απελευθέρωση ή στο άλλοθι για μια ακόμα σκληρότερη καταπίεση;

Ο Ομάρ είναι συνηθισμένος να αποφεύγει τις σφαίρες των σκοπών όταν περνά το Τείχος που χωρίζει στα δύο την πόλη ώστε να επισκεφθεί την κρυφή του αγάπη, τη Νάντια. Αλλά η κατεχόμενη Παλαιστίνη δεν γνωρίζει ούτε την απλή αγάπη, ούτε τον ξεκάθαρο πόλεμο.

Στην άλλη μεριά του τείχους, ο ευαίσθητος νεαρός φούρναρης, Ομάρ, γίνεται ένας μαχητής της ελευθερίας, ο οποίος θα χρειαστεί να έρθει αντιμέτωπος με οδυνηρές επιλογές για τη ζωή και το τι σημαίνει να είσαι άνδρας. Όταν ο Ομάρ συλλαμβάνεται μετά από μία θανατηφόρα πράξη αντίστασης, ξεκινά ένα παιχνίδι γάτας και ποντικού με την στρατιωτική αστυνομία.

Η καχυποψία και ο φόβος της προδοσίας απειλούν να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του Ομάρ στους συνεργούς και παιδικούς του φίλους, Αμτζάντ και Τάρεκ, ο στρατευμένος αδελφός της Νάντια. Καθώς καλοί και κακοί αλλάζουν διαρκώς ρόλους, η έντονη αβεβαιότητα γεννά γενικευμένη καχυποψία και οι ανθρώπινες σχέσεις θυσιάζονται στο βωμό μιας αιματοβαμμένης ιδέας, ο «Ομάρ» συνδέει άρρηκτα τις πικρές πολιτικές διαπιστώσεις του με τη ρεαλιστική καθημερινότητα. Τα αισθήματα του Ομάρ δεν αργούν να γίνουν τόσο διχασμένα όσο και το Παλαιστινιακό τοπίο. Αλλά, σύντομα, γίνεται εμφανές ότι οτιδήποτε κάνει, είναι εξαιτίας της αγάπης του για τη Νάντια.

Μία συγκινητική ιστορία αγάπης, με φόντο τη διχοτομημένη Παλαιστίνη και ήρωες δύο νεαρούς, η αγάπη των οποίων πέφτει θύμα, του πολέμου, των μυστικών υπηρεσιών του Ισραήλ, με τις οργανώσεις για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης.

Το «Omar» όπως φαίνεται κι από τον τίτλο του, είναι ένα το πορτρέτο ενός χαρακτήρα που ζει κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες, οι οποίες είτε το θέλει είτε όχι ορίζουν τα πάντα στη ζωή του. Από την ελευθερία του μέχρι τις σχέσεις του με τους γύρω του, μέχρι την ίδια την ευτυχία του. Και την ίδια στιγμή, κατορθώνει να μιλήσει ουσιαστικά για το Παλαιστινιακό πρόβλημα, για τις επιπτώσεις και τον παραλογισμό του, όχι μέσα από πολιτικές κορώνες ή κηρύγματα, αλλά μέσα από την κατάσταση των ανθρώπων που το βιώνουν και από τον απόλυτο παραλογισμό που γεννά. Όπως για παράδειγμα το να μοιάζει φυσιολογικό να σκαρφαλώνεις κάθε μέρα έναν πανύψηλο τοίχο για να μπορέσεις να είσαι για λίγο με τον άνθρωπο που αγαπάς.

 

Tags:

, , , ,