Η δημόσια απάντηση της διοίκησης του ΠΚΔΙ στις 2-6-2017 προς το καλλιτεχνικό σωματείο Εξαύδα, όχι μόνο προσπαθεί να θολώσει τα νερά και να αποπροσανατολίσει από την ουσία της καταγγελίας μας, αλλά έχει και προσβλητικό περιεχόμενο για όλους τους ερασιτέχνες δημιουργούς, οι οποίοι χωρίς καμιά οικονομική στήριξη από κάποιον φορέα, προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανή την ερασιτεχνική καλλιτεχνική δημιουργία. Για το λόγο αυτό είναι απολύτως απαραίτητες οι παρακάτω διασαφηνίσεις:
Α) Πουθενά στην ανοιχτή επιστολή-καταγγελία που δημοσιοποιήσαμε δεν υπήρξε η παραμικρή νύξη για διάκριση εις βάρος μας. Ίσα-ίσα επισημάναμε την επικίνδυνη πρακτική του να αντιμετωπίζει η διοίκηση του ΠΚΔΙ ΟΛΕΣ τις ομάδες των ερασιτεχνών δημιουργών ως επιχειρήσεις και εν γένει την ερασιτεχνική δημιουργία ως ευκαιρία για προσπορισμό οικονομικού οφέλους. Και αυτό για πρώτη φορά φέτος. Όλα τα προηγούμενα χρόνια η δωρεάν παραχώρηση των χώρων του Δήμου για παρουσίαση της ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας ήταν ένας από τους παράγοντες για να γεννηθούν και να παραμείνουν ζωντανές τόσες ομάδες στα Γιάννενα. Η αλλαγή πολιτικής 180 μοιρών του ΠΚΔΙ οδηγεί στην αντίθετη τάση: αυτή του στραγγαλισμού της ερασιτεχνικής δημιουργίας.Οπότε η απάντηση του ΠΚ ότι «οι κανόνες και οι αποφάσεις ισχύουν για όλους» δεν διευκρινίζει και δε βοηθά σε τίποτα, αφού είναι ακριβώς αυτό για το οποίο την καταγγέλουμε ότι δηλ. περικόπτει από όλους το δικαίωμα να προσφέρουν την καλλιτεχνική τους δημιουργία ζητώντας ως «αντίδωρο» αυτής της προσφοράς από τους φίλους τους, την ελάχιστη οικονομική ενίσχυση για την κάλυψη των εξόδων προετοιμασίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας τους. Πιθανά λοιπόν η απάντηση της διοίκησης του ΠΚΔΙ (που θυμίζει κυβερνητική απάντηση του στυλ «οι περικοπές ισχύουν για όλους») , δεν απευθύνεται στο Κ.Σ. Εξαύδα αλλά σε όλους τους άλλους ερασιτέχνες με την προειδοποίηση να μην αποπειραθούν να διαμαρτυρηθούν διότι θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση .
Β) Στο προσβλητικό υπονοούμενο που αφήνει η διοίκηση του ΠΚΔΙ για απόπειρα κερδοσκοπίας από μέρους μας, με τη διατύπωση «ειδικά για εκδηλώσεις φορέων ή ομάδων που θα έχουν εισιτήριο και που θα αποφέρουν έσοδα στους συντελεστές τους, όπως η συγκεκριμένη, είναι σαφές ότι δεν μπορεί κανένας χώρος μας να παραχωρείται δωρεάν», απαντάμε με το ότι οι θεατρικές παραστάσεις «δε φυτρώνουν ξαφνικά κάπου» όπως μπορεί να νομίζουν, αλλά είναι το αποτέλεσμα πολύμηνης προετοιμασίας, σε χώρο που πρέπει με έξοδά της να διατηρεί μια ομάδα και με την δαπάνη επιπλέον εξόδων (κατασκευή σκηνικών, αγορά αντικειμένων και ρούχων, ενοικίαση τεχνολογικού εξοπλισμού για ήχο και φως) αφού δεν της προσφέρεται η παραμικρή βοήθεια από το φορέα στήριξης του πολιτισμού στην πόλη, το ΠΚ. Η οικονομική ενίσχυση που ζητάμε από τους φίλους της ερασιτεχνικής δημιουργίας (και όχι το εισιτήριο που κουτοπόνηρα μας προσάπτει το ΠΚΔΙ για να υπονοηθεί κερδοσκοπία) , είναι ο μόνος τρόπος οικονομικής επιβίωσης μας, από τη στιγμή που δεν υπάρχει καμιά οικονομική ή πρακτική βοήθεια (π.χ. παραχώρηση χώρου για πρόβες-συναντήσεις) από το ΠΚΔΙ ή άλλον φορέα.
Γ) Η «προσφορά» χώρου για μια ημέρα στις 365 του έτους, στο φεστιβάλ ερασιτεχνικού θεάτρου του ΔΗΠΕΘΕΙ, δε βοηθά σε τίποτα μια ομάδα στο να δημιουργήσει μια καλλιτεχνική παράσταση, οπότε το να νομίζει η διοίκηση του ΠΚΔΙ ότι με αυτόν τον τρόπο «καθαρίζει» με την υποχρέωση στήριξης της ερασιτεχνικής δημιουργίας είναι ουσιαστικά ανόητο και τουλάχιστον προσβλητικό απέναντι στους ερασιτέχνες δημιουργούς, που σε αντίξοες συνθήκες παλεύουν για να κρατήσουν ζωντανή την ερασιτεχνική δημιουργία. Έχουμε συμμετάσχει στο φεστιβάλ το 2016 με το θεατρικό έργο «Η ΓΡΑΜΜΗ» του Israel Horowitz και για να το κάνουμε έπρεπε να προετοιμάζουμε πολλούς μήνες την παράσταση στον χώρο μας και αφού πρώτα την παρουσιάσαμε στην αίθουσα «Δ. Χατζής» στο γιαννιώτικο κοινό, που ενίσχυσε οικονομικά την συνέχιση ύπαρξης του καλλιτεχνικού σωματείου Εξαύδα, όπως κάνει από το 2009 που ιδρύθηκε. Το ΠΚΔΙ με την απόφασή του να μη βοηθά πλέον στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων προετοιμασίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας πρακτικά την στραγγαλίζει.
Είναι λοιπόν ανόητο από την πλευρά της διοίκησης του ΠΚΔΙ να συνδέει την παρουσία μιας ομάδας στο φεστιβάλ ερασιτεχνικού θεάτρου του ΔΗΠΕΘΕΙ με την ουσιαστική, πραγματική στήριξη της ερασιτεχνικής δημιουργίας.
Μετά την απάντηση της διοίκησης του ΠΚΔΙ που 1. «πετάει την μπάλα στην εξέδρα» και δεν απαντάει στην ουσία της καταγγελίας μας, 2. προειδοποιεί όσους δυσανασχετούν με την αλλαγή πολιτικής της ότι θα έχουν ανάλογη αντιμετώπιση απειλώντας με το νέο δόγμα της «οι περικοπές ισχύουν για όλους» 3. αφήνει προσβλητικά υπονοούμενα για κερδοσκοπία μέσω απόπειρας εκμετάλλευσης του ΠΚΔΙ!!! και 4. δημιουργεί την αίσθηση ότι στο ΠΚ ελάχιστα κατανοούν (όπως κάθε τυπικός επιχειρηματίας άλλωστε) την δυσκολία αλλά και την ομορφιά της ερασιτεχνικής δημιουργίας, παραμένει ολοζώντανο το βασικό ερώτημα: θα αφήσουν οι ερασιτέχνες δημιουργοί και οι φίλοι της ντόπιας ερασιτεχνικής δημιουργίας τη διοίκηση του ΠΚΔΙ να στερεί τις ελάχιστες πρακτικές προϋποθέσεις για την προετοιμασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας και να αντιμετωπίζονται οι συλλογικότητες των ερασιτεχνών στο ίδιο κάδρο με τις επιχειρήσεις θεάματος, στραγγαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ερασιτεχνική δημιουργία? Θα αφεθεί η διοίκηση του ΠΚΔΙ να αντιμετωπίζει τους συλλογικούς φορείς της ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας με την αλαζονεία του ιδιοκτήτη της περιουσίας των δημοτών?
Εμείς θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να μην συνεχίσει να συμβαίνει αυτό και θα παλέψουμε για την ανάκληση της απόφασης του ΠΚΔΙ για παραχώρηση των χώρων του Δήμου με αντίτιμο ενοικίασης στους ερασιτέχνες δημιουργούς, συγκεντρώνοντας για το σκοπό αυτό τις μέγιστες δυνάμεις υποστήριξης μιας εκ των ωραιότερων και ευγενέστερων μορφών συλλογικού εθελοντισμού: της ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Υ.Γ. Σε τελική ανάλυση αυτό που κρίνεται στην αντιπαράθεση αυτή, είναι η αντίληψη για τον πολιτισμό. Και σε αυτό το ζήτημα οφείλουν, κατά την ταπεινή μας γνώμη, να πάρουν θέση όλοι οι συνδημότες μας.